"Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością"
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Starym Polu otrzymał dofinansowanie na realizację Programu pn. "Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością" - edycja 2024, finansowanego ze środków pochodzących z Funduszu Solidarnościowego w kwocie 109 535,76 zł.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Adresatami Programu są:
- dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji
oraz - osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Samodzielność - Aktywność - Mobilność
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych realizuje programy mieszkaniowe z pakietu "Samodzielność - Aktywność - Mobilność!" (S-A-M). Są to programy "Mieszkanie dla absolwenta" oraz "Dostępne mieszkanie".
Inicjatywy te służą rozwiązaniu jednego z najbardziej istotnych problemów, czyli braku mieszkania, w szczególności spełniającego indywidualne kryterium dostępności.
Poczucie komfortu, chęć stworzenia własnego miejsca, w którym czujemy się wygodnie i bezpiecznie, są ważne dla każdego, a zwłaszcza dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Celem obu programów jest wzrost niezależnego życia oraz ułatwienie aktywności zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością.
Mieszkanie dla absolwenta
Jeden z modułów programu S-A-M skierowany jest do osób młodych, które rozpoczynają samodzielne życie, również zawodowe.
Program przeznaczony jest dla osób z niepełnosprawnością, które kończą edukację oraz chcą samodzielnie i niezależnie rozpocząć aktywność zawodową, a na przeszkodzie stoi im brak własnego mieszkania w miejscowości, gdzie rozpoczęli pracę lub zamierzają ją podjąć.
Możesz skorzystać z programu, jeśli masz orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub jesteś osobą z niepełnosprawnością narządu słuchu i masz orzeczenie o co najmniej umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
Istotnym warunkiem jest posiadanie statusu absolwenta szkoły podstawowej, ponadpodstawowej lub szkoły wyższej w okresie 36 miesięcy poprzedzających termin złożenia wniosku w programie.
Z programu mogą też skorzystać osoby, które opuszczają rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka lub placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Jeśli złożysz oświadczenie, że nie jesteś właścicielem mieszkania ani nie przysługuje Ci spółdzielcze prawo do lokalu w miejscowości, w której pracujesz lub poszukujesz pracy, możesz uzyskać dofinansowanie do wynajmu mieszkania, które spełnia twoje indywidualne kryterium dostępności. Dofinansowanie do wynajmu takiego mieszkania lub domu jednorodzinnego jest udzielane na okres poszukiwania pracy i rozpoczęcia zatrudnienia. Obecnie może to być nawet 60 miesięcy.
Dostępne mieszkanie
"Dostępne mieszkanie" to program skierowany do osób z niepełnosprawnością, które w swoim mieszkaniu mają bariery ograniczające codzienne funkcjonowanie. Dzięki wsparciu PFRON mogą zamienić mieszkanie na inne, pozbawione barier architektonicznych. Program pozwala na otrzymanie dopłaty do zmiany mieszkania na takie, które znajduje się na parterze lub w blokach z windą do poziomu zero przed budynkiem.
"Dostępne mieszkanie" ma wspomóc niezależność osób z niepełnosprawnością, a także ułatwić im aktywność zawodową i społeczną poprzez zapewnienie mieszkania dostępnego. Mieszkanie wolne od wszelkich barier architektonicznych może być bowiem podstawą samodzielnego realizowania planów zawodowych i społecznych, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu.
Jeśli poruszasz się na wózku inwalidzkim i masz mieszkanie lub dom, z którego nie możesz samodzielnie wyjść na zewnątrz na poziom zero przed budynkiem, możesz uzyskać dopłatę do zakupu mieszkania lub domu w lokalizacji, która umożliwi samodzielne opuszczenie go. Jeśli wniosek dotyczy osoby małoletniej lub ubezwłasnowolnionej, wniosek składa jej opiekun prawny.
Istotnym warunkiem jest dysponowanie tytułem prawnym do lokalu na mocy prawa własności lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.
Co istotne, wysokość dofinansowania do mieszkania wolnego od barier jest zależna od lokalizacji, w której nabywane jest mieszkanie i stanowi różnicę między ceną mieszkania nabywanego i sprzedawanego.
Niezwykle korzystną zmianą wprowadzoną w programie jest odstąpienie od dotychczasowego ograniczenia wsparcia dla osób powyżej 65 roku życia. To oznacza, że seniorzy poruszający się na wózkach inwalidzkich również mogą starać się o pomoc w programie "Dostępne mieszkanie".
Jak złożyć wniosek?
Wniosek o dofinansowanie złóż przez internet w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) na stronie https://sow.pfron.org.pl.
Możesz to zrobić samodzielnie lub z pomocą pracowników powiatu, pod warunkiem że złożysz wniosek na swoim sprzęcie elektronicznym, który zapewnia transmisję danych.
Program realizuje samorząd powiatu, w którym mieszkasz.
Nabór wniosków do programu "Mieszkanie dla absolwenta" prowadzony jest w trybie ciągłym, do wyczerpania budżetu programu. Wniosek do programu "Dostępne mieszkanie" również możesz złożyć w każdym czasie, ale nie później niż do 31 grudnia 2024 r. lub do wyczerpania budżetu programu.
Szczegółowe informacje na temat programów uzyskasz w Oddziałach PFRON oraz na stronie internetowej:
- "Mieszkanie dla absolwenta": https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/mieszkanie-dla-absolwenta
- "Dostępne mieszkanie": https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/dostepne-mieszkanie/dostepne-mieszkanie
Samodzielność ściśle wiąże się z aktywnością w różnych obszarach życia. Aktywizacja zawodowa, rozwój integracji społecznej, a nawet rehabilitacja możliwe są w pełni tylko wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnością czują się komfortowo i mogą się samorealizować. Właśnie po to wdrażane są kolejne instrumenty pakietu "Samodzielność - Aktywność - Mobilność", które w sposób znaczny podnoszą jakość życia osób ze szczególnymi potrzebami.
Nieodpłatna pomoc prawna
Starosta powiatu Malborskiego uprzejmie informuje, że w ramach systemu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie powiatu malborskiego w 2024 r. nadal funkcjonują dwa punkty nieodpłatnych porad prawnych:
- Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Malborku - zlokalizowany w budynku Starostwa Powiatowego w Malborku (pok. nr 230, II piętro), prowadzony przez wybraną w otwartym konkursie ofert fundację - Fundacja ibuk.org.pl
Nieodpłatne porady udzielane będą w następujące dni i godziny:- poniedziałek: 8:00-12:00 (nieodpłatne poradnictwo obywatelskie),
- wtorek: 8:00-12:00 (nieodpłatne poradnictwo obywatelskie),
- środa: 8:00-12:00 (nieodpłatne poradnictwo obywatelskie),
- czwartek: 8:00-12:00 (nieodpłatne poradnictwo obywatelskie),
- piątek: 8:00-12:00 (nieodpłatna pomoc prawna);
- Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej w Nowym Stawie - zlokalizowany w budynku Centrum Wsparcia Rodziny (ul. Słowackiego 6, 82-230 Nowy Staw), prowadzony przez radcę prawnego - Karolinę Lemańską (wyznaczoną przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Gdańsku).
Nieodpłatne porady udzielane są w następujące dni i godziny:- poniedziałek: 14:00-18:00,
- wtorek: 14:00-18:00,
- środa: 14:00-18:00,
- czwartek: 14:00-18:00,
- piątek: 14:00-18:00.
Podobnie jak w latach ubiegłych, aby uzyskać bezpłatną poradę prawną należy wcześniej umówić się na wizytę telefonicznie: (55) 533-02-00 (wspólny numer dla obu punktów) lub elektronicznie:
Webinarium dla seniorów
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium (spotkanie online) pt. "Bezpieczny senior - jak nie dać się oszukać w Internecie" organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku - CEDUR, we współpracy z Komendą Główną Policji oraz Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Webinarium (spotkanie online) odbędzie się 22 stycznia 2024 roku w godz. 17:00-18:30).
Rejestracja na webinarium CEDUR odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy na stronie: https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=87425&p_id=18.
Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium. W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu wydarzenia, potwierdzenia uczestnictwa oraz zaproszenia na spotkanie będą przesyłane na bieżąco.
Celem spotkania online (webinarium) jest przekazanie w przystępny sposób wiedzy na temat zagrożeń na rynku finansowym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
W celu uczestnictwa w spotkaniu niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu uczestniczyć można poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację Cisco Webex.
Potwierdzenia uczestnictwa zostaną przesłane przed webinarium, a szczegółowe informacje techniczne zostaną przesłane po potwierdzeniu uczestnictwa oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem na spotkanie.
Udział w webinarium jest bezpłatny.
Strona 7 z 28